“Tohle logo se mi líbí, tady nakoupím…”

“Tohle logo se mi líbí, tady nakoupím.” … Kéž by!

Kéž by to bylo tak jednoduché. Představte si, kolik bychom ušetřili času a peněz na nejrůznější formy a podoby propagace. Mohli bychom komunikovat jen logem. Leč tomu tak není. Navíc, už jste někdy viděli zákazníka, který není z branže, jak se rozplývá nad logem a říká si: “To je krásné logo, hotové umělecké dílo. To se mi líbí. Hned si půjdu koupit něco s tímhle logem…“?

Nedávno jsem se zúčastnil tenderu na logo firmy Altreva. Z loga měla být následně zpracována nová vizuální identita. Společnost vyrábí a dodává ochranné pracovní oděvy jiným firmám a působí na mezinárodním trhu. Tender jsem sice nevyhrál, nicméně i tak to pro mne byla zajímavá zkušenost a proto se o ni s vámi podělím.

Vstřícná komunikace

Hned v úvodu bych rád vyzdvihl velmi vstřícnou a seriózní komunikaci zástupce firmy, pana Koláře, který neměl problém mi zavolat i ze zahraničí a věnovat mi potřebný čas. Stejnětak oznámení o druhém místě v tenderu mi sdělil telefonicky a poděkoval za spolupráci.

Logo narychlo, jak jinak :)

A jak to tedy vše probíhalo? Samozřejmě narychlo :) Byl jsem kontaktován bez mála týden před termínem odevzdání. Obdržel jsem zadání a následně odpovědi na své otázky k cílové skupině, myšlence a hodnotám, které by mělo logo symbolizovat. Skicovné samozřejmě žádné nebylo, takže jsem se musel rozhodnout, buď všechno nebo nic. Šel jsem do toho a začal pracovat na “logu narychlo”. Postup jasný. Self-brainstorming, milion náčrtků na papír, výběr nápadů a zpracování do líbivé podoby. Náhledy jsem poslal večer před odevzdáním.

Prohlédněte si mé návrhy

Testováno na zákaznících

Hned druhý den mi pan Kolář poděkoval a ujistil mne, že se mi ozve hned jak budou loga otestována a zvolen vítěz. Lidé z Altrevy se totiž rozhodli návrhy testovat na zákaznících. To jsem věděl dopředu. Nicméně osobně jsem velmi skeptický k testování loga, a vlastně čehokoliv z vizuální identity, u zákazníků. Proč?

  1. Zákazník nezná hodnoty, které má logo přenášet
  2. Zákazník není u vývoje loga od začátku
  3. Zákazník hodnotí měřítkem líbí/nelíbí
  4. Zákazník nevidí dlouhodobý horizont působení loga
  5. Zákazník je ve chvíli testování ovlivněn momentálními okolními vlivy

A jak tedy bude vypadat nové logo firmy Altreva?

Představím vám tři návrhy, které se dostaly do užšího výběru:

1. místo .. vítěz

Logo Altreva .. 1. místo

2. místo .. můj návrh

Logo Altreva .. 2. místo

3. místo .. hrdý bronz

Logo Altreva .. 3. místo

 

Jak jsem říkal, byla to pro mne zajímavá zkušenost a proto svým způsobem považuji tender za úspěšný. Proto si dovolím krátké, pokud možno objektivní zhodnocení těchto návrhů.

Mé logo na druhém místě pro mě nebylo z mých návrhů favoritem, protože nemá hloubku. Ten nápad je spíš takovým vtipným symbolem produktu. Ovšem i tak komunikuje určitou myšlenku a díky jednoduchosti může být snadno zapamatovatelné. Podobně logo na třetím místě má konkrétní pointu. Symbol štítu naznačuje ochranu, což je klíčová funkce většiny produktů firmy Altreva. Pravda, mohlo by mít lepší zpracování, ale dokážu si tento nápad představit jako použitelný. Alespoň pokud jde o těch několik málo komunikačních prostředků firmy, jako je web, e-mail nebo potisk oděvů.

Oproti tomu logo na prvním místě dle mého názoru postrádá pointu, myšlenku,  schopnost přenosu hodnoty firmy. To logo je zkrátka “jen” pěkné. Co? Nejde o to, aby bylo pěkné? Jistě, je fajn, když je “pěkné”.  Ovšem nezapomeňme na hlavní funkci loga. Logo je grafické znázornění značky! Nic víc, nic míň. To znamená, že hodnotu, kterou logo může cílovým zákazníkům předat, je hodnota, kterou má značka nebo produkt. Pokud zákazníci žádnou hodnotu značky nevnímají, nebo značku vnímají negativně, pak ani sebeúchvatnější logo toto vnímání nezmění, ani neudělá z negativního povědomí pozitivní.


Zkrátka logo by mělo co nejjednodušeji a nejsrozumitelněji přenášet hodnotu či myšlenku, kterou značka nebo produkt má.

 

Pokud Vás zajímá více o posuzování a budování vizuální identity, rozhodně doporučuji shlédnout osobitou přednášku Adama Hrubého s názvem “Co Čech, to designér“.

Adam Hrubý – Co Čech, to designér from KISK on Vimeo.

 

Jistě k tomu máte co říci. Souhlas, nesouhlas, názor, cokoliv. Pište níže do komentářů. Možná se tohle dostane i k výherci tenderu. Osloveni byli prý i borci z mé rodné Fakulty multimediálních komunikací na UTB ve Zlíně. Pokud se tu někdo z vás objeví, klidně se do mě pusťte ;)